Lamborghini Miura to samochód, który powstał, by konkurować z włoskim gigantem, Ferrari. Samochód od początku wyglądał zjawiskowo, a jego mechanika miała zawstydzić Enzo Ferrariego. Swego rodzaju prztyczkiem w nos dla znanego w środowisku motoryzacyjnym Włocha było zatrudnienie przez Ferruccio Lamborghiniego człowieka, który projektował silnik do Ferrari 250 GTO (aktualnie najdroższe auto świata, sprzedane za 70 milionów dolarów).

Lamborghini Miura SVR – historia modelu

Jak to zwykle bywa w motoryzacji, ludzie chcą, aby było lepiej, szybciej, bardziej widowiskowo. Kierując się tym, za kierownicą Miury posadzono Boba Wallace’a, którego zadaniem było przekazywać kadrze inżynierskiej informacje, co do swoich odczuć z prowadzenia auta i sugerowanie nowych rozwiązań, które miały uczynić Miurę najlepszą w swojej klasie. Owocem prac zespołu Wallace’a była wersja Jota. Auto posiadało dwunastocylindrowy silnik o pojemności 3.9 litra. Moc 440 KM zapewniała więcej niż zadowalającą dynamikę. Miało to miejsce w 1970 roku. Niestety dzieło włoskiej ekipy zostało rozbite. Nie trzeba było długo czekać, aby zapadła decyzja o zbudowaniu podobnych aut o oznaczeniu SVJ i jednego z emblematem SVR.

Lamborghini Miura SVR – historia jednego egzemplarza

Historia omawianego egzemplarza rozpoczyna się w 1968 roku. Wtedy powstał samochód z numerem nadwozia 383 (na 763 wyprodukowanych aut). Była to zwykła Miura w zielonym kolorze, którą kupił człowiek z Turynu. Po pewnym okresie użytkowania auto dostało się w ręce niemieckiego kolekcjonera, który w porozumieniu z Lamborghini oddał samochód do fabryki, aby ta uczyniła z niego wersję SVR. Prace trwały 18 miesięcy. W 1976 roku auto trafiło na rynek japoński za sprawą Hiromitsu Ito. Samochód do dzisiaj można spotkać na tamtejszych drogach. Po wielu latach użytkowania Miura zasługiwała na przeprowadzenie kompletnej renowacji. Zajął się nią specjalny oddział marki, Polo Storico, który dba o klasyczne egzemplarze Lamborghini. Jak mówi Paolo Gabrielli, szef oddziału:

„Pełna renowacja trwała aż 19 miesięcy i była ogromnym wyzwaniem, ponieważ bazowaliśmy wyłącznie na lakonicznej dokumentacji z 1974 roku”.

Ciekawym wydaje się fakt, że wspomniany samochód stał się w pewnym stopniu ikoną popkultury japońskiej za sprawą twórcy mangi „Circuit Wolf”. Co więcej, pokuszono się o wykonanie modelu Miury SVR w skali 1:18, która ma miano świętego graala wśród kolekcjonerów.

Lamborghini Miura SVR – kilka ulepszeń

Jako, że właściciel auta lubi pokazywać je podczas wyścigów klasyków, to w samochodzie zawitały nowoczesne fotele kubełkowe, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa i demontowalny rollbar.

Zapewne zastanawiacie się jaka jest cena rynkowa tego niezwykłego egzemplarza. Jak to w przypadku tego typu pojazdów bywa, są warte tyle ile w danym momencie chce za nie zapłacić klient. Dla nadania kontekstu powiem, że Lamborghini Miura SVJ na aukcji RM Sotheby’s zostało sprzedane za 1 897 500 dolarów amerykańskich (aukcja z 2015 roku).

Źródło: Lamborghini

Komentarze