GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą na budowę kolejnego odcinka autostrady A1. Kontrakt obejmuje wybudowanie brakującego odcinka od Radomska do granicy z woj. śląskim. To jeden z pięciu brakujących elementów „A jedynki” pomiędzy Tuszynem a Częstochową.

By lepiej zobrazować powstające odcinki autostrady, na początek pogrupujmy trasy według GDDKiA.

  1. Odcinek A – węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km.
  2. Odcinek B – w. Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk, ok. 24,2 km.
  3. Odcinek C – Kamieńsk – Radomsko, ok. 16,7 km.
  4. Odcinek D – Radomsko – gr. woj., ok. 7 km.
  5. Odcinek E – gr. woj. łódzkiego – w. Częstochowa Północ, ok. 16,9 km.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Budowę autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową podzielono na pięć odcinków. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dla celów operacyjnych odcinki nazwała literami od A do E. Obecnie wyłoniony wykonawca dla zadania D – „Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR” z Zawiercia za wybudowanie 7 km drogi z tytułu kontraktu zgarnie ok. 338,2 mln zł. Czas realizacji to 32 miesiące, czyli do 2021 roku (z wyłączeniem okresów zimowych: 15 grudnia – 15 marca). Na odcinki o oznaczeniach A i E, podpisano już umowy z wykonawcami w lipcu br. Na odcinkach  B i C, czyli od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk oraz  od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko wyłoniono już wykonawców.

Rzeczą, dla której w szczególności należy zwrócić uwagę i która ucieszy zmotoryzowanych, to fakt, że po oddaniu inwestycji kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku! Szacunki na bezproblemową eksploatację drogi wyliczono na około 30-40 lat. Efekt tak długiego czasu to zastosowanie budowy autostrady w technologii „drogi betonowej”. Natomiast wcześniej, bo już w roku 2019, A1 zostanie oddana do użytku w woj. śląskim, tj. od obwodnicy Częstochowy do Pyrzowic. Po zakończeniu całej inwestycji pracownicy resortu Ministerstwa Infrastruktury zapewniają, że:

Powstanie trasa, która połączy polskie wybrzeże, polskie porty z południem Europy. To kluczowa inwestycja, kręgosłup drogowy Polski – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Komentarze