Kolumna autonomicznych ciężarówek na drogach USA – test ma na celu zebranie danych, które pozwolą rozwijać tę technologię.

Producent pojazdów ciężarowych Volvo wraz z firmą spedycyjną Fedex, rozpoczęli testy na drogach publicznych. Za zgodą władz program pilotażowy ruszył na specjalnie wydzielonym, zamkniętym dla ruchu odcinku autostrady 540 na terenie Karoliny Północnej w kwietniu tego roku. Obecnie program wkracza w fazę testów na drogach publicznych. Kolumna pojazdów to standardowa dla firmy spedycyjnej konfiguracja, tj. 3 ciężarówki poruszające się jedna za drugą. W tym przypadku kolumnę prowadzi tylko jeden kierowca w pierwszej ciężarówce. Pozostałe pojazdy nadzorowane przez doświadczonych kierowców poruszają się za pierwszym w sposób automatyczny.

V2V communication

Sercem systemu jest V2V – vehicle to vehicle communication (ang. komunikacja między pojazdami) – program opracowany przez Volvo. Każdy ciągnik Volvo został zapięty do podwójnych przyczep o długości 8,5 metra każda. Pojazdy poruszały się z prędkościami do 100 km/h w odstępach 1,5 sekundy między sobą. Technologia Volvo pozwoliła na zachowanie mniejszego dystansu między ciężarówkami, niż było by to możliwe w przypadku prowadzenia ich przez człowieka. System V2V samoczynnie przyspiesza lub przyhamowuje ciężarówki na podstawie danych z pierwszego pojazdu. Działa to podobnie do adaptacyjnego tempomatu, który jednak nie potrafi tak jak V2V łączyć się z innymi pojazdami. Dopiero wymiana danych między nimi pozwala na autonomiczną jazdę. Łączność opiera się na dedykowanej komunikacji krótkiego zasięgu o częstotliwości 5,9 GHz.

Przyszłość transportu

Według Keitha Brandisa, szefa planowania produktów Volvo w Ameryce Północnej, testy pozwolą na zebranie ważnych danych. Mają one posłużyć do wprowadzenia regulacji prawnych w pozostałych stanach na podstawie, których autonomiczne ciężarówki będą dopuszczone do ruchu. Na chwilę obecną niektóre stany dopuszczają stosowanie takiej technologii. Jednak przepisy różnią się od siebie w poszczególnych stanach. Ważne jest, aby zostały one ujednolicone.

Korzyści

Nowa technologia pomoże zwiększyć bezpieczeństwo oraz obniżyć zużycie paliwa. Zachowując krótki dystans między pojazdami zmniejsza się opór powietrza, co redukuje zużycie paliwa aż do 25%. Dodatkowo zmniejszony dystans poprawia płynność ruchu na autostradzie. Komputer lepiej radzi sobie z utrzymaniem odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Technologia czuwa nad tym, aby przyspieszanie i hamowanie odbywały się w odpowiednim momencie. Komputer, gdy posiada odpowiednie dane jest w stanie zareagować szybciej niż człowiek. W związku z powyższym technologia wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo.

 

Źródła: Fedex, Autoblog.

Komentarze