Wprowadzenie licznych ograniczeń w związku z pandemią spowodowało znaczne zmiany na rynku motoryzacyjnym. Statystyki sprzedaży aut osobowych w Europie są zatrważające! Liczba zarejestrowany aut w UE w kwietniu stanowi ledwie 25% ubiegłorocznych statystyk. Tak złych danych nie odnotowano nigdy wcześniej. Maj przyniósł delikatne odbicie.

Kwietniowe wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w UE są wręcz katastrofalne. Swoje piętno odcisnęły znaczące ograniczenia w funkcjonowaniu gospodarek, brak możliwości swobodnego przemieszczania się obywateli, zamknięte sieci sprzedaży oraz urzędów komunikacji.

Spoglądając na statystyki odniesiemy się jedynie do rynków Starego Kontynentu. Całkowita sprzedaż aut w kwietniu wyniosła zaledwie 270 682 sztuk do 1 143 046 sztuk w roku ubiegłym. To aż  o 76,3% mniej niż rok wcześniej! Na każdym z 27 Unijnych rynków odnotowano dwucyfrowe spadki. Najgorzej było we Włoszech gdzie odnotowano spadek o 97,6% oraz Hiszpanii 96,5%. Polska na tle innych rynków nie wygląda aż tak blado. Trudno jednak odczuwać jakąkolwiek radość widząc spadek na poziomie 67%. Najlepiej sytuacja wyglądała w krajach północnej europy – Norwegii (-34%), Danii (-37%), Szwecji (-37,5%) oraz Finlandii (-38,6%). W tych krajach zastosowano mniej restrykcyjne obostrzenia niż w innych państwach.

Maj przyniósł delikatne odbicie

Według danych CEPIK, w maju 2020 roku zarejestrowano w Polsce 24 629 samochodów osobowych oraz dostawczych (DMC do 3,5t), czyli o 53,75% mniej niż rok wcześniej oraz o 37,86% więcej niż w kwietniu 2020 roku. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 37,67%.

Co ciekawe prawie 10% aut spośród zarejestrowanych w naszym kraju w maju 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych za granice zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to zauważalny wzrost wobec poprzedniego miesiąca.

Spadki dotknęły wszystkich producentów na wszystkich europejskich rynkach. Większość marek w kwietniu oraz w maju odnotowała sprzedaż na poziomie 30% tej sprzed roku. Największy spadek zanotował Volkswagen- 70,47%.

Czekając na dane za kolejne miesiące nie oczekujemy zbyt szybkiego i radykalnego odbicia wyników sprzedaży. Gospodarcze skutki pandemii mocno pokiereszują i zapewne odmienią motoryzację którą znaliśmy do tej pory. Już teraz koncerny zapowiadają potężne cięcia i reorganizację w strukturach.

Źródło: ACEA,CEPIK

Komentarze