Nowa stacja ładowania od Porsche i BMW, to wielki krok w stronę skrócenia czasu ładowania baterii w pojazdach elektrycznych. Przyjmijmy, że w ciągu trzech minut jesteś w stanie zaparzyć herbatę lub zjeść hot doga na stacji. Z drugiej strony, tyle właśnie czasu nowa ładowarka potrzebuje, by podnieść moc w akumulatorze samochodu na kolejne 100 km jazdy.

Punkt ładowania powstał w Jettingen-Scheppach w Bawarii. Ultra szybki prototyp generuje moc 450 kW. To ponad trzykrotnie więcej niż Supercharger Tesli. Doładowanie samochodu testowego do 80 proc. zajęło urządzeniu zaledwie 15 minut. Stacja Tesli potrzebowała by na to jakieś 30 minut.

Producenci samochodów, ekologia i wymagania klienta

Producenci samochodów mają niezły orzech do zgryzienia. Po pierwsze, muszą sprostać coraz bardziej rygorystycznym normom emisji spalin. Po drugie, klienci kupujący bezemisyjne pojazdy elektryczne oczekują rozwoju infrastruktury szybkich sieci ładowarek. Chodzi mi o to, że nikt nie chce wydać niemałych pieniędzy na samochód elektryczny, a następnie cierpieć z powodu krótkich zasięgów czy długiego czasu ładowania baterii.

Popyt na samochody elektryczne można określić jako niewielki. Jednakże już teraz BMW, Daimler i Porsche również budują szybkie stacje ładowania przy najważniejszych autostradach w Europie.

Zaawansowana technika stacji ładowania w Bawarii

Super szybka ładowarka uruchomiona w Bawarii powstała przy współpracy trzech niemieckich firm. Swój udział w projekcie wzięli Siemens i specjaliści na rynku stacji ładowania: Allego oraz Phoenix Contact E-Mobility. Obiekt został uruchomiony dla klientów w zeszłą środę, 12 grudnia. Kierowcy mogą z niego korzystać bezpłatnie. System obsługuje złącze Typu 2 CCS. Komputer zarządzający procesem ładowania dobierze odpowiednią moc wyjściową w zależności od pojazdu, który jest do niej podłączony.

Czas potrzebny do naładowania testowego modelu BMW i3 z poziomu 10 proc. do poziomu 80 proc. wyniósł 15 minut. Samochód był wyposażony w akumulator wysokiego napięcia o pojemności 57 kWh. Z kolei prototypowe Porsche z baterią o pojemności 90 kWh uzyskało moc ładowania na poziomie 400 kW. Co z kolei pozwoliło na doładowanie baterii na kolejne 100 km drogi w mniej niż 3 minuty. Taki wynik jest możliwy do uzyskania przy połączeniu specjalnie opracowanej baterii z inteligentną stacją ładowania. Ta ostatnia dba m. in. o zachowanie odpowiedniej temperatury w trakcie procesu ładowania. Układ chłodzi przyjazna dla środowiska mieszanina wody i glikolu. W momencie ładowania kable ładowarki pozostają schłodzone. System dba też o zachowanie stałej temperatury w baterii samochodu.

Fot. Insideevs
Fot. Insideevs
Fot. BMW

źródło: materiały prasowe BMW

Komentarze