Widzieć i być widzianym – to hasło przyświeca wszystkim użytkownikom dróg i producentom samochodowego oświetlenia. Już pierwsze automobile dysponowały prostymi lampami. Dziś samochody korzystają z najnowocześniejszych technik oświetleniowych, a Mercedes-Benz chwali się innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak DIGITAL LIGHT.

Światło jest niewątpliwie jednym z kluczowych czynników bezpieczeństwa, szczególnie w porach roku gdy jest go najmniej. Po zmroku ryzyko wypadku wzrasta jest dwa razy wyższe niż za dnia. Oświetlenie pojazdu od dawna jest czymś więcej niż źródłem światła pojazdu. Zapewnia też większą wygodę, a od niedawna stanowi kluczowy element designu.

Jak zmieniała się technika oświetleniowa na przestrzeni lat?

Od światła świec z roku 1886 aż po najnowocześniejsze koncepcje oświetlenia, takie jak DIGITAL LIGHT – Mercedes-Benz wprowadził wiele oświetleniowych innowacji.

1886

Pierwsze na świecie automobile – wyposażano je w tradycyjne lampy świecowe, zapewniające zaledwie kilka metrów widoczności. Jazda w ciemności stanowiła wyzwanie. Nieco mocniejsze światło dawały lampy naftowe i gazowe (karbidówki).

1910

Pierwsze reflektory elektryczne (z zasilaniem akumulatorowym). Nie wymagały uciążliwego rozpalania i gaszenia. Późniejsze wersje oferowały przełączanie pomiędzy światłami drogowymi i mijania realizowane mechanicznie, za pomocą ruchomego pierścienia nad żarówką.

1934

Prezentacja lampy Bilux (w modelu 500 K W 29). Połączone w jednym reflektorze światła mijania i drogowe. Korzystały one z dwu żarnikowej żarówki, która generowała dwie wiązki światła o różnej intensywności i kształcie.

1971

Debiut żarówki H4 (Mercedes SL R 107) – pierwsza żarówka w technice halogenowej dla świateł drogowych i mijania. „H-czwórka” natychmiast poprawiła widoczność, i to podwójnie!

1995

Wprowadzenie reflektorów ksenonowych z dynamiczną kontrolą zasięgu (klasa E W210). Ksenonowe reflektory wyładowcze w porównaniu z lampami halogenowymi potroiły emisję światła, miały większą trwałość, zużywały mniej energii, a do tego generowały wiązkę o odcieniu podobnym do światła dziennego, co sprawiało, że jazda nocą stała się mniej uciążliwa. Dynamiczna kontrola zasięgu pozwoliła na mniejsze oślepianie innych użytkowników drogi.

1999

Pierwsze reflektory biksenonowe. Premierowo w Mercedes CL C 215.

2003

Reflektory biksenonowe wzbogacone o funkcję aktywnego oświetlenia. Premierowo w klasie E W 211.

2006

Prezentacja inteligentnego systemu oświetlenia (ILS – Intelligent Light System), czyli adaptacyjnego układu reflektorów o zmiennej dystrybucji światła, która automatycznie dostosowuje się do pogody, oświetlenia i warunków jazdy. Klasa E W211.

2010

Pierwsze dynamiczne reflektory LED. Podobnie jak lampy biksenonowe, nowe oświetlenie korzystało ze sprawdzonego systemu ILS, który oferował 5 funkcji oświetlenia skonfigurowanych pod kątem typowych warunków jazdy lub pogody: tryb wiejski, autostradowy, rozszerzone światła przeciwmgłowe, funkcja aktywnego oświetlenia oraz światła doświetlające zakręty. Po raz pierwszy połączono technikę LED z innowacyjnym wówczas adaptacyjnym asystentem świateł drogowych (Adaptive Highbeam Assist). CLS C 219.

2013

Zastosowanie (standardowo) wyłącznie techniki LED (Klasa S W 222). Nowością na światową skalę stanowiła wielostopniowa funkcjonalność tylnych lamp: z uwagi na komfort kierowców pojazdów z tyłu światła hamowania i kierunkowskazy przyciemniały się w nocy lub podczas oczekiwania na skrzyżowaniu.

2014

Debiut matrycowych reflektorów MULTIBEAM LED (CLS serii 218). Pod względem liczby pikseli są one podobne do wyświetlaczy: im więcej pikseli, tym wyższa rozdzielczość i bardziej szczegółowy obraz. Duża liczba pikseli zapewnia również większą dynamikę działania. To wszystko prowadzi do wyraźnie lepszej precyzji i jasności oświetlenia. Na jeden reflektor przypadały wówczas 24 wysokowydajne diody LED. Cztery jednostki obliczały idealny rozkład światła 100 razy na sekundę i indywidualnie aktywowały każdą diodę, z możliwością 255-stopniowego ściemniania. Mimo swoich ogromnych możliwości zastosowany tu moduł świateł drogowych niemal mieścił się w dłoni. Każdy z 24 wysokowydajnych czipów LED był nie większy niż przekrój ziarenka ryżu.

2016

światowa premiera reflektorów LED MULITBEAM z 84 pikselami (Klasa E W 213). Każdy reflektor korzystał z 84 indywidualnie sterowanych, wysokowydajnych diod LED zamiast wcześniejszych 24 – oznaczało to w praktyce, że generował wyjątkowo jasne światło i oświetlał drogę precyzyjnie kontrolowanym strumieniem bez oślepiania innych użytkowników drogi.

W tym samym roku Mercedes-Benz zaprezentował wizję przyszłości samochodowych reflektorów, prezentując system DIGITAL LIGHT. Maksymalna wydajność włączonych na stałe świateł drogowych w jakości HD, i to bez oślepiania, zapewniała kierowcy niezrównany komfort, a jednocześnie umożliwiała komunikację z innymi użytkownikami drogi. W każdym reflektorze znajdował się układ z ponad milionem mikrorefleksów – co łącznie daje ponad dwa miliony punktów na jeden samochód. Linie prowadzące „rzucane” na nawierzchnię drogi, rozszerzone oznakowanie pieszych i oznaczenia odległości ułatwiały nawigację w złożonych sytuacjach, takich jak roboty drogowe albo bliskość pieszych lub innych pojazdów.

2018

Debiut reflektorów MULTIBEAM LED z 18 indywidualnie sterowanymi diodami LED dostępnych również w Klasie A – a tym samym we wszystkich segmentach pojazdów Mercedes-Benz.

2019

Koncepcyjny model VISION EQS, zaprezentowany podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, zwiastuje kolejny etap rozwoju innowacyjnego oświetlenia w historii Mercedes-Benz. Cyfrowy przedni grill oferuje precyzyjną sygnalizację. Sygnały, które pojazd wysyła w celu komunikacji z otoczeniem, za sprawą 940 pojedynczych diod LED umieszczonych w trójwymiarowej przestrzeni tworzą fascynujące wrażenie głębi. Kolejne znaki rozpoznawcze VISION EQS to nowe reflektory DIGITAL LIGHT, każdy z dwoma modułami soczewek holograficznych. Dają one prawie nieograniczoną liczbę możliwości wyświetlania, zapowiadając perspektywę rozwoju oświetlenia Mercedes-Benz. Jednocześnie EQS pokazuje, że również w przyszłości światło będzie bardzo istotne dla komunikacji człowiek-maszyna – i pozostanie kluczowym czynnikiem w dziedzinie bezpieczeństwa, wygody oraz wzornictwa.

Źródło: informacje prasowe Mercedes-Benz

Komentarze