Zawsze szukałem takiej informacji na jednej stronie, by nie skakać po kartach w przeglądarce i szukać potrzebnej mi rzeczy o danym kraju. Dla wszystkich zmotoryzowanych postanowiłem więc zrobić pierwszą część poradnika. Jasno zostanie określone, co musimy mieć, jako kierowcy lub na co się przygotować udając się do najbliższych sąsiadów naszego pięknego kraju.

Pierwsza część składać się będzie na informację o: Niemczech, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, Litwie oraz Rosji (Obwód Kaliningradzki). Za nami już połowa lipca, dla niektórych oznacza to już wykorzystanie sezonu urlopowego dla innych zaś dopiero jego planowanie. Duży odsetek urlopowiczów, jak zawsze zdecyduje wybrać się na wyprawę swoimi czterema kółkami, część zapewne wybierze podróż zagraniczną i po to też powstaje ten poradnik. A więc myślę, że warto zacząć. Na początek, jakie kryteria zostały przyjęte?

  1. Wyposażenie auta;
  2. Ceny autostrad oraz innych dróg szybkiego ruchu;
  3. Przykładowe kary za wykroczenia drogowe;
  4. Inne.

Zacznijmy od naszych zachodnich sąsiadów czyli Niemców:

  1. Wyposażenie auta podobne do polskich wymogów tj. trójkąt ostrzegawczy, gaśnica oraz dodatkowo mamy nakaz posiadania w pojeździe apteczki. Dodatkowo zaleca się stosowania kamizelki odblaskowej przy każdorazowym opuszczeniu auta na poboczu drogi.
  2. Przejazd autostradami w Niemczech jest dla samochodów osobowych bezpłatny.
  3. Przykładowy mandat za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym od 31 km/h do 40 km/h – 160 Euro plus punkt karny i dodatkowo tracimy możliwość kierowania pojazdem na miesiąc.
    Mandat w tych samych widełkach przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym, to natomiast kara 200 Euro plus “gratisy” wymienione wcześniej.
  4. Po zatankowaniu paliwa nie należy uruchamiać pojazdu przed dokonaniem opłaty. Jeżeli policja podczas kontroli drogowej uzna, że ze względu na warunki panujące na drodze letnie opony nie gwarantują bezpieczeństwa ruchu, może ukarać kierowcę mandatem.

Następny kraj na naszej mapie to Czechy:

    1. Republika Czeska dosyć rygorystycznie podchodzi do wyposażenia dodatkowego posiadanego w aucie i udając się za granicę musimy być zaopatrzeni w apteczkę, kamizelkę odblaskową, trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek oraz bezpiecznikówklucza do kółpodnośnika do auta, koła zapasowego lub w przypadku braku koła zapasowego kompletu naprawczego do opon.
    2. W przeciwieństwie do Niemiec u naszych sąsiadów drogi szybkiego ruchu i autostrady są płatne. Musimy wykupić winietę.
      – Winieta 10 dniowa – 310 CZK;
      – Winieta 30 dniowa – 440 CZK.
      Istnieje jeszcze winieta roczna, ale została pominięta w zestawieniu.
    3. Łamanie przepisów ruchu oznacza dodatkowo punkty karne, nawet dla przyjezdnych. Limit punktów wynosi 12, przekroczenie oznacza brak możliwości wjazdu pojazdem mechanicznym do Czech na okres roku. Naruszenie tego zakazu jest karane mandatem w wysokości 25000-50000 CZK. Natomiast mandaty za przekroczenie prędkości oscylują pomiędzy 1500-10000 CZK.
    4. Z ciekawostek, pieszemu musimy bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa przy przejściu dla pieszych.

Kolejni na nasze małe podsumowanie czekają przedstawiciele Słowacji:

  1. Obowiązkiem kierowcy jest zaopatrzyć się w przenośny trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową.Tak samo, jak i w Czechach, musimy mieć koło zapasowe lub zestaw do naprawy opon. W przypadku posiadania wymiennej obręczy musimy obowiązkowo mieć też lewarek.
  2. Za jazdę autostradami musimy również wykupić winietę, w przeciwieństwie do Czech na Słowacji kupujemy winietę elektroniczną.
    -Winieta 10 dniowa – 10 Euro;
    -Winieta 30 dniowa –  14 Euro.
    Wjazdówki na drogi szybkiego ruchu kupujemy przez portal: https://eznamka.sk, który dostępny jest również w języku polskim.
  3. Za przekroczenie dozwolonych prędkości już od 5 km/h są rygorystycznie nakładane mandaty w wysokości aż do 800 EUR na miejscu, a w wysokości aż do 1000 EUR w postępowaniu mandatowym przeprowadzonym w komisariacie policji.
  4. Pojazd należący do cudzoziemca powinien być wyposażony na terenie Słowacji w apteczkę o zawartości zgodnej z wymogami kraju, w którym pojazd jest zarejestrowany.

A może coraz bardziej rozpowszechniony kierunek jakim jest Ukraina?

  1. Jako wyposażenie obowiązkowe musimy posiadać apteczkę, gaśnicę, ponownie prawo wymagać będzie od nas trójkąta ostrzegawczego i tutaj mamy nowość w stosunku do poprzednich państw, mamy wymóg wymiany na opony zimowe w okresie już od listopada do końca marca. Nie tyczy się to raczej naszych wakacyjnych wojaży, ale uważam, że warto mieć na względzie takową informację.
  2. Korzystanie z sieci dróg na terenie Ukrainy jest bezpłatne. Na granicy jedynie jest pobierana opłata tzw. “Taksa ekologiczna” i uzależniona jest od pojemności silnika samochodu.
  3. Pół żartem, pół serio możemy powiedzieć, że jeżeli łamać gdzieś przepisy to w kraju, z którym współorganizowaliśmy Euro 2012. Typowe i najbardziej  wykonywane wykroczenie, czyli przekroczenie dozwolonej prędkości, zapłacimy przykładowo 210 (o 20 km/h) lub 360 hrywien (o 30 km/h). A skąd dopisek o łamaniu przepisów? Polecam zajrzeć na jakąkolwiek stronę wymiany walut. 100 UAH to niespełna 16 zł.
  4. Musimy zwracać uwagę na stan infrastruktury drogowej.

Jesteśmy bardzo blisko zakończenia pierwszej części. Przechodzimy już na wschodnią część naszych granicznych sąsiadów. Tam wita nas Białoruś:

  1. Przy milicyjnej kontroli (żaden błąd, na Białorusi cały czas jest milicja) będziemy skrupulatnie sprawdzeni pod kątem posiadania w pojeździe przedmiotów takich jak: apteczka, trójkąt ostrzegawczy oraz koło zapasowe.
  2. Opłaty na autostradach i drogach szybkiego ruchu pobierane za pomocą odpowiednika polskiego ViaTolla. BelToll, bo tak się zwie system białoruskiego poboru opłat ma również przetłumaczoną stronę na język polski http://beltoll.by/index.php/pl/. Urządzenia możemy wypożyczać za kaucją przy wjazdach na płatne odcinki trasy a zwracać na wyjazdach.
  3. Wysokość taryfikatora na Białorusi jest zmienna, wszystko zależy o ile przekroczyliśmy prędkość oraz jak często w ostatnim czasie byliśmy “łapani”. Maksymalny mandat za przekroczenie prędkości to 210 rubli (strasznie lakoniczne informacje o kwocie).
  4. Przed uzupełnieniem paliwa jesteśmy zmuszeni najpierw uiścić opłatę. Jeżeli zapłacimy więcej niż zapłaciliśmy, kwota zostaje nam zwrócona.

Przedostatni opisywany kraj to Litwa:

  1. Udając się do naszych sąsiadów z Litwy pojazdem musimy pamiętać, by zabrać ze sobą: trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę, apteczkę oraz kamizelkę odblaskową.
  2. Na drogach szybkiego ruchu oraz autostradach obowiązują winiety. Ciekawostką natomiast jest fakt, że opłaty za drogi obowiązują w przypadku poruszania się pojazdem ciężarowym, autobusem lub busem, który ma powyżej 8 miejsc dla pasażerów.Winietę należy również wykupić jeżeli ilość osób w pojeździe jest mniejsza od 8, ale pojazd jest zarejestrowany jako ciężarowy, bus lub autobus. Sieć stacji, które umożliwiają wykup “przepustki” na trasy jest bardzo dobrze rozwinięta.
  3. W 2016 roku miała miejsce zmiana taryfikatora karnego za wykroczenia drogowe. Litewskie MSZ postanowiło karać za każdy przekroczony kilometr i dla przykładu mandaty za przekroczenie prędkości wahają się od 11 do nawet powyżej 400 euro. Podobnie jak w Polsce, przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h wiąże się z utratą praw do kierowania pojazdem na okres od 12 do 18 miesięcy.
  4. Obowiązuje jazda na oponach zimowych od 1 listopada, aż do 10 kwietnia!

Ostatnim przystankiem pierwszej części poradnika jest Rosja (Obwód Kaliningradzki):

  1. Udając się do kraju gospodarza ostatnich Mistrzostw Świata w piłce nożnej należy zabrać ze sobą: apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę, zapasowe żarówki. W okresie od listopada do kwietnia opony zimowe o minimalnej głębokości bieżnika 6 mm.
  2. Dla samochodów osobowych drogi są bezpłatne, jedynie przy wjeździe czeka nas uiszczenie opłaty drogowej zależnej od kategorii pojazdu.
  3. Jeżeli postanowimy przekroczyć prędkość powyżej 30 km/h czeka nas kara w wysokości 1500 rubli. Natomiast, gdy nasza prędkość zostanie przekroczona powyżej 60 km/h prócz kary pieniężnej 2500 rubli,zmuszeni będziemy pożegnać się z prawem jazdy na okres od 4 do 6 miesięcy.
  4. W samym Obwodzie Kaliningradzkim są specyficzne limity prędkości 40 km/h w terenie zabudowanym, oraz 70 km/h poza terenem zabudowanym.

I tym samym doszliśmy do końca pierwszej części poradnika. Nie będę ukrywał, że jeżeli pomoże on chociaż kilku osobom, sprawi mi to niesamowitą radość i wywoła niemały uśmiech na mej twarzy. Co ważne i warte podkreślenia, poradnik na ewoluować. Przed następną częścią zawsze można dodać kilka punktów, które daną grupę odbiorców będzie interesować. To Wy, jako kierowcy, macie tworzyć ten niezbędnik i ma być on dla kierowców. Także czekamy na komentarze odnośnie, jakie punkty warto dodać.

 

Źródło: informacja własna, Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Komentarze