Odbywający się w Katowicach Szczyt Klimatyczny ONZ 2018 pomału dobiega końca, nadszedł więc czas na krótkie podsumowanie wydarzeń związanych z elektromobilnością Z każdą kolejną edycją tego typu spotkań nabierają one coraz to większego znaczenia.
Rozwój elektromobilności nabiera tempa
Można powiedzieć, że nie ma takiego tygodnia, aby nie docierały do nas doniesienia ze świata motoryzacji o kolejnych projektach związanych z rozwojem elektromobilności czy też o nowych pojazdach elektrycznych wprowadzanych do sprzedaży. Rozwój elektromobilności nabiera tempa i już w najbliższym czasie będziemy świadkami prawdziwego boomu tego typu pojazdów, które będą zalewać również polski rynek.
Dowodem na coraz to większe zainteresowanie pojazdami elektrycznymi w Polsce są dane z BMW Group Polska. Notuje ona ponad stuprocentową dynamikę wzrostu rejestracji samochodów zelektryfikowanych (wzrost o 127% w 2016 r. w porównaniu do 2015 r. i 108% w 2017 r. w porównaniu do 2016 r.).
Dodatkowo zainteresowanie samochodami z napędem elektrycznym w Polsce wspiera Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r., która gwarantuje użytkownikom tego typu pojazdów dodatkowe benefity. Kierowcy aut elektrycznych mogą liczyć na przykład na korzystanie z buspasów czy darmowe parkowanie w strefach płatnych w centrach miast. Nowe prawo zobowiązuje również organy administracji państwowej do wprowadzania pojazdów zeroemisyjnych do swoich flot.
„Liderzy Elektromobilności 2018”
Podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i firma doradcza PwC po raz pierwszy przyznały nagrody i wyróżnienia „Liderów Elektromobilności 2018”. Trafiły one w ręce firm i instytucji, które zostały uznane za najbardziej zaangażowane w rozwój zero- i niskoemisyjnego transportu.
Ranking powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział 116 firm i instytucji z Polski, w tym producenci pojazdów, infrastruktury ładowania, komponentów, instytucje finansowe, użytkownicy flot czy odbiorcy technologii. Patronat honorowy nad rankingiem „Lider Elektromobilności 2018” objęło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Ministerstwo Energii.
Wśród nagrodzonych i wyróżnionych znalazło się BMW Group Polska, Lasy Państwowe, Toyota czy PANEK CarSharing.
Czym te firmy i instytucje wyróżniły się spośród ogromnej liczby pozostałych uczestników? Poniżej znajdziecie wyjaśnienie.
Kluczowa rola elektromobilności w strategii BMW Group
W najbliższych latach BMW Group planuje znacząco rozszerzyć gamę zelektryfikowanych pojazdów. Do 2021 r. firma będzie oferować 5 modeli z napędem w pełni elektrycznym: BMW i3, MINI Electric, BMW iX3, BMW i4 oraz BMW iNEXT. Do 2025 r. liczba ta wzrośnie do co najmniej 12. Wraz hybrydami typu plug-in marki BMW i MINI zaproponują klientom łącznie 25 zelektryfikowanych modeli. Tylko w tym roku koncern planuje sprzedaż 140 tysięcy tego typu samochodów. Do końca 2019 r. łącznie aż pół miliona zelektryfikowanych pojazdów BMW Group będzie jeździć po światowych drogach.
Hybryda = Toyota
Hybrydy to auta półelektryczne, które gwarantują drastyczną redukcję emisji spalin, a dla marki Toyota są bardzo istotnym ogniwem w procesie dochodzenia do produkcji bezemisyjnego transportu. Stanowią dziś pokaźną grupę w liczbie wszystkich nowych aut sprzedawanych w Polsce – ich roczna sprzedaż w tym roku szacowana jest na około 20 tysięcy egzemplarzy. Dopracowywana od ponad 20 lat technologia produkcji pozwala oferować je w cenach zbliżonych do wersji konwencjonalnych.
Nie zapominajmy również, że Toyota jest producentem sedana Mirai, zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi (połączenie zalet hybrydy i samochodów elektrycznych), który nie emituje dwutlenku węgla ani żadnych szkodliwych substancji, a jedynie czystą wodę.
Elektryczne auto na minuty od Panek CarSharing
Dlaczego wyróżnienie trafiło również do firmy PANEK CarSharing? Chyba nie można tego ująć lepiej niż wpis, który pojawił się na oficjalnej stronie firmy na Facebooku:
[…] to wyróżnienie dla firm, które robią coś, aby w Polsce elektromobilność się pojawiła, nie chodzi o to, żeby mieć wyłącznie elektryczną flotę samochodów. Chodzi o to, żeby rozwijać się w stronę elektormobilności i brać ją pod uwagę przy podejmowaniu decyzji strategicznych dla firmy.
O efekcie strategicznej decyzji PANEK CarSharing możecie przeczytać w naszym wpisie o wprowadzeniu do floty Smarta EQ.
Auta elektryczne na służbie w polskich lasach
Lasy Państwowe jako pierwsza instytucja publiczna rozpoczęła wcielanie
w życie zapisów ustawy o elektromobilności, dołączając do swojej floty 16 samochodów elektrycznych w ramach programu „Las energii”.
Ustawa nakazuje naczelnym i centralnym organom administracji państwowej oraz jednostkom samorządu terytorialnego przebudowę floty samochodowej w kierunku pojazdów elektrycznych.
W 2020 r. pojazdy elektryczne mają stanowić co najmniej 10% ich floty, natomiast cel postawiony na rok 2025 sięga już ponad 50%.
Oczywiście aby w pełni wykorzystać możliwości zakupionych BMW i3 oraz dostawczego Nissana e-NV200, Lasy Państwowe ogłosiły również zamówienie publiczne na stacje ładowania odpowiednie do parametrów pojazdów.
Warto dodać, że LP kupując auta elektryczne, poszły śladem parków narodowych m.in. w Stanach Zjednoczonych, Chorwacji czy Niemczech.
Co dalej?
Jak podkreślano podczas rozmów na temat transportu niskoemisyjnego, popularność tej technologii w dużym stopniu zależy od działań rządów krajów. Przykładem, który doskonale to udowadnia, są Chiny. „Do końca września po ulicach Chin jeździło 2,2 mln w pełni lub częściowo elektrycznych samochodów. Taki poziom został osiągnięty dzięki rządowym dotacjom” – mówiła Libo Zhou, zastępca dyrektora ds. standaryzacji w chińskim rządzie. Żeby zachęcić społeczeństwo do wyboru tego rodzaju środków transportu, w Szanghaju dofinansowanie do ładowania akumulatorów pojazdu wynosi aż 30%.
Miejmy nadzieję że również w naszym kraju będzie pojawiać się coraz to więcej działań wspierających rozwój elektromobilności i wspólnie zadbamy o lepsze jutro nie tylko nasze, ale również i następnych pokoleń.
Komentarze