Wiek XXI obfituje w zdobycze technologiczne, które podnoszą komfort życia, pracy i podróżowania. Tendencja ta znajduje wyraz w działaniach Volkswagena, który w swych pojazdach oferuje system Travel Assist.

Powszechny rozwój przemysłu samochodowego skutkuje ciągłym rozwojem technologii peryferyjnych, których zadaniem jest obciążenie kierującego. Takim właśnie odciążeniem jest system Travel Assist, który za pośrednictwem kilku rozwiązań niejako przejmuje, wspomaga proces prowadzenia pojazdu.

Klik – i już

Uruchomienie systemu Travel Assist jest niezwykle proste. Wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk na kole kierownicy – wówczas szereg czujników zamontowanych w pojeździe zacznie zbierać poszczególne parametry otoczenia. Warto zaznaczyć, że funkcjonalność systemu dostępna jest do prędkości 210 km/h. To doskonały wynik, biorąc pod uwagę obecne zasięgi chociażby aktywnych tempomatów.

Radary i czujniki

Omówienie funkcjonowania systemu należy zacząć od jednej ze składowych. Jest nią radar zamontowany w przedniej części pojazdu, który pozwala na utrzymanie odpowiedniej prędkości na drodze. Zapobiega on najechaniu na tył pojazdu poprzedzającego, a także utrzymuje zadaną odległość za pojazdem. To jednak nie wszystko. Na pokładzie znajdziemy też aktywnego asystenta pasa ruchu, który w sposób ciągły rozpoznaje znaki poziome. Kamera obsługująca tę zmienną zajmuje się również odczytywaniem znaków pionowych, a w korelacji z tempomatem aktywnym jest zdolna do dostosowania prędkości pojazdu od takiej, jaką odczytała ze znaku drogowego.

Choć działanie asystenta pasa ruchu zostało już omówione, warto wspomnieć, że jego nowa odsłona zdolna będzie do rozpoznawania znaków tymczasowych barwy żółtej oraz do utrzymania zadanego toru jazdy nawet w sytuacji, w której nie będzie znaków poziomych. System składający się z kamery rozpoznaje przeszkody takie jak bariery energochłonne czy bloki betonowe.

Martwe pole po nowemu

System Travel Assist poza wspomnianymi funkcjami wyposażony jest w czujniki martwego pola, które wykrywają pojazd w ich zasięgu. Dzięki temu zapobiegają zajechaniu drogi pojazdowi na pasie obok oraz przeciwdziałają kolizji podczas zmiany pasa ruchu. Sygnalizacja obecności pojazdu w martwym polu realizowana jest za pomocą sygnału świetlnego na obudowie lusterka, a nie na lustrze jak dotychczas. Jest to zmiana na plus – nie dochodzi do ograniczenia widoczności lusterka.

Travel Assist to system, który poprzez swoją złożoną strukturę wydatnie podnosi komfort podróżowania. Jego składowe, choć wszystkim z pozoru dobrze znane, wnoszą nową jakość, która zmieni dotychczasowe postrzeganie asystentów.

źródło: materiały prasowe Volkswagena

Volkswagen IQ Light – inteligencja przede wszystkim

Komentarze