Golf, model Volkswagena, który jest najpopularniejszym samochodem w Europie, skończył 45 lat. 29 marca 1974 roku w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu oficjalnie rozpoczęto produkcję przyszłego bestsellera.
W 1974 nikt w Volkswagenie nie przypuszczał, że następca legendarnego Garbusa znajdzie na świecie ponad 35 milionów nabywców. Od rozpoczęcia produkcji czysto matematycznie co 41 sekund gdzieś na świecie ktoś zamawia nowego Golfa – daje to średnio około 780.000 aut rocznie.
Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer marki Volkswagen, powiedział:
„Golf jest sercem naszej marki. To symbol postępu i technologii. Dzięki temu modelowi miliony ludzi mogły po raz pierwszy skorzystać np. z nowych rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa, ponieważ stały się one dla nich cenowo dostępne. Golf wywarł w ten sposób wpływ na całe pokolenia kierowców”. Ralf Brandstätter podkreślił następnie: „Od siedmiu pokoleń Golf przyczynia się także do tego, że Volkswagen jako marka i jako koncern stał się jednym z najważniejszych producentów samochodów na świecie”.
Dr Stefan Loth, dyrektor zakładu w Wolfsburgu stwierdził:
„W 1974 roku nasi pracownicy stanęli przed wyzwaniem, jakim było zastąpienie Garbusa Golfem. Od tego czasu rozwijaliśmy konsekwentnie nasz główny zakład i oprócz nowego Golfa produkujemy dzisiaj w Wolfsburgu także e-Golfa, Golfa GTE oraz Golfa Sportsvana, a także inne modele”.
Golf jest nielicznym modelem na światowym rynku samochodów, których kierowcy nie są kojarzeni z żadną konkretną klasą społeczną i także w przyszłości będzie jednym z głównych produktów marki Volkswagen. Najnowsze generacje Golfa wyposażono w najnowocześniejsze rodzaje napędu, systemy asystujące i multimedialne.
Wspominamy Golfa pierwszej generacji
Historia Golfa sięga lat 60., kiedy to zarząd Volkswagen AG podjął trafną decyzję zbudowania małego samochodu kompaktowego, który będzie posiadał silnik umieszczony z przodu oraz przedni napęd. W 1967 roku Volkswagen zlecił studiu Ital Design zaprojektowanie Golfa pod przewodnictwem Giorgetto Giugiaro. Golf początkowo oferowany był jedynie jako 3 i 5-drzwiowy hatchback. W 1976 roku zaprezentowana została usportowiona wersja GTI, do sprzedaży wprowadzono również jednostkę diesla o pojemności 1.5 l. W październiku tego samego roku wyprodukowano milionowy egzemplarz pojazdu, a trzy lata później produkcja osiągnęła liczbę trzech milionów egzemplarzy.
Ważne daty związane z debiutem pierwszego Golfa:
29.03.1974 r.: | z taśm zjeżdża pierwszy Golf – początek produkcji seryjnej |
08.07.1974 r.: | Golf trafia do salonów sprzedaży Volkswagena |
05.08.1974 r.: | pierwsi klienci odbierają nowe modele |
Golf I z 1974 roku:
Nadwozie: | trzy — i pięciodrzwiowe typu hatchback |
Wnętrze: | pięciomiejscowe, bagażnik o pojemności 300 l, składana kanapa z tyłu |
Silniki: | czterocylindrowy, benzynowy 1.1, 37 kW/50 KM czterocylindrowy, benzynowy 1.5, 51 kW/70 KM |
Rodzaj napędu: | na przednie koła, czterobiegowa mechaniczna skrzynia biegów, w opcji trzystopniowa przekładnia automatyczna |
Prędkość maks.: | 140 km/h (50 KM, przekładnia mechaniczna) 160 km/h (70 KM, przekładnia mechaniczna) |
Wersje: | Golf i Golf L (każdy o mocy 50 KM) Golf S i Golf LS (każdy o mocy 70 KM) |
źródło: informacja prasowa — Volkswagen / wikipedia
Komentarze