Elektryczny Carsharing od ING i Tauron w Katowicach

Stolica Górnego Śląska została wybrana do przeprowadzenia pilotażowego programu we współpracy obu firm. Wynajem krótkoterminowy samochodów elektrycznych został stworzony z myślą o mieszkańcach i gościach Katowic. Elektryczny Carsharing będą mogli wypróbować również uczestnicy szczytu klimatycznego COP24.

Samochody elektryczne i punkty ładowania

Głównymi bohaterami programu zostanie 20 samochodów elektrycznych i 23 stacje ładowania. 3 grudnia do dyspozycji klientów zostanie oddanych 5 aut marki BMW i3 i 5 egzemplarzy Renault ZOE. Tauron przygotował dedykowaną aplikację eCar. Z jej pomocą będzie można wypożyczyć, uruchomić i zdać wybrany samochód. Dla uczestników szczytu klimatycznego przygotowano e-Golfy i Nissany LEAF drugiej generacji.

Na sieć stacji ładowania złożą się 4 szybkie stacje ładowania (DC) i 19 stacji przyspieszonego ładowania (AC). Odpowiednie rozmieszczenie ładowarek pozwoli na swobodne poruszanie się po całych Katowicach. Znajdziemy je m. in. przy Międzynarodowym Centrum Kongresowym czy Hotelu Vienna House. Auto podładujemy również na osiedlu Witosa, w Ligocie, Bogucicach, Bażantowie, Giszowcu. Korzystanie z nich jest bezpłatne.

Według Tauron „Grupa chce zebrać doświadczenia zarówno z zakresu obsługi floty samochodów elektrycznych, jak i przetestować oprogramowanie służące do zarządzania infrastrukturą oraz procesem ładowania”. Projekt w Katowicach będzie dla Taurona początkiem dla oferty elektromobilności.

Samochody, które zostały wybrane do programu są najpopularniejszymi modelami od różnych producentów aut elektrycznych na rynku polskim. Ładowarki pochodzą od różnych producentów. W związku z tym będzie możliwe sprawdzenie, jak cały system funkcjonuje w różnych konfiguracjach. Zostanie również sprawdzony wpływ wykorzystania aut elektrycznych na pracę sieci elektroenergetycznych.

Rozwój elektromobilności w Polsce

Co więcej, Tauron wydzielił specjalną grupę, która zajmuje się elektromobilnością. Magenta Group Tauron, o której mowa, skupia się na budowie i eksploatacji stacji ładowania samochodów. Firma funkcjonuje od 2016 roku. Jej cel to tworzenie innowacyjnych rozwiązań produktowych oraz modeli biznesowych. Prezes Magenty, Michał Koszałka, mówi, że nowy program uruchomiony w Katowicach stanowi „pierwszy krok ku budowie miasta przyszłości”.

Wiceprezes ING Banku Śląskiego Joanna Erdman zaznacza, że bank stawia nacisk na aktywne wsparcie i promowanie nowoczesnych rozwiązań. Podkreśla, że „Jedną z gałęzi gospodarki, którą chcemy wspierać, jest elektromobilność. To dla nas olbrzymi i perspektywiczny rynek. Z naszych analiz wynika, że oprócz ceny, drugą najpoważniejsza barierą w upowszechnieniu samochodów elektrycznych jest infrastruktura. Nasze obecne działania idą w kierunku zmniejszenia tych barier”.

Według analityków banku ING i firmy doradczej EY istnieją dwie główne przeszkody dla szybkiego rozwoju elektromobilności. Po pierwsze jest to cena pojazdu elektrycznego. W jej skład w dużej mierze wchodzi wysoki koszt baterii. Drugą barierę stanowi rozwój sieci stacji ładowania. Właśnie takie inicjatywy jak ta, która powstała w wyniku współpracy ING i Tauron przyczyniają się do upowszechnienia elektromobilności.

W lutym tego roku prezydent podpisał ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Mówi ona o rozpowszechnieniu w Polsce eletromobilności i transportu opartego o paliwa alternatywne. Ma się do tego przyczynić system zachęt do zakupu pojazdów elektrycznych, wsparcie technologii alternatywnego napędu w transporcie publicznym oraz rozwój infrastruktury dla samochodów o napędzie elektrycznym.

 

Źródło: dziennik.pl

Komentarze