Taxi bez kierowcy pojedziemy za trzy lata, tak przynajmniej obiecuje jedna z prywatnych sieci taksówkarskich w Londynie.

Flota autonomicznych pojazdów może pojawić się w europejskiej stolicy już w 2021 roku. Rewolucję zapowiedziała firma Addison Lee Group po tym, jak podjęła współpracę z jednym z producentów oprogramowania dla samochodów autonomicznych. Na chwilę obecną korporacja posiada flotę około 5 tys. pojazdów. Po zawarciu współpracy z producentem oprogramowania Oxbotica, Londyńczycy mogą doczekać się niemałej rewolucji w swoim mieście. Warto wspomnieć, że Oxbotica została niedawno mianowana na doradcę Europejskiej Agencji Kosmicznej w sprawie opracowania następnego łazika marsjańskiego.

Zmiany w transporcie miejskim

Andy Boland, prezes Addison Lee zauważa, że „transport miejski zmieni się nie do poznania w przeciągu następnych 10 lat wraz z wprowadzeniem pojazdów autonomicznych”. Współpraca jego firmy z Oxbotica pomoże Addison Lee stanąć na czele w.w. zmiany.

Nie tylko ta dwójka pracuje nad przyszłością autonomicznego transportu w Wielkiej Brytanii. Jeszcze w tym roku Nissan rozpoczął testy samochodów autonomicznych na brytyjskich drogach. Ford testował podobne rozwiązania z Jaguar Land Rover w Coventry. W międzyczasie FiveAI, brytyjska firma, ogłosiła rozpoczęcie testów autonomicznych pojazdów typu car sharing na przedmieściach Londynu w przyszłym roku.

Współpraca dla przyszłości

Nie są znane warunki finansowe współpracy pomiędzy Addison Lee i Oxbotica. Wiadomo natomiast, że firmy mają połączyć swoje technologie, zdobytą wiedzę i zasoby w celu stworzenia autonomicznej usługi transportowej. Żadna z nich nie podejmuje wkładu finansowego w to przedsięwzięcie ani nie inwestuje w swojego partnera.

Prezes Oxbotica, Graeme Smith, powiedział: „W końcu opracujemy swego rodzaju porozumienie handlowe, jednak nie czujemy potrzeby podejmowania tych dyskusji na samym wstępie”.

Jak wspomniano powyżej, owoc współpracy obu firm ma zostać zaprezentowany w 2021 roku. Usługa zacznie być rozwijana na większym obszarze rok po jej premierze. W planach jest umieszczenie kierowcy Addison Lee w każdym autonomicznym pojeździe. Jego zadaniem będzie pomoc pasażerom z ich bagażem oraz ewentualne przejęcie kontroli nad samochodem w sytuacji awaryjnej. Na chwilę obecną prawo w Wielkiej Brytanii nie zezwala na poruszanie się samochodu bez kierowcy.

Oxbotica nie zajmuje się budową samochodów autonomicznych od samych podstaw. Firma tworzy oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, które steruje takimi pojazdami. Dodatkowo zajmuje się tworzeniem oprogramowania działającego w chmurze, które wypracowuje optymalne trasy przejazdu dla całej floty, która porusza się po drogach.

Na całym świecie tego typu projekty są prowadzone w mniej wymagającym środowisku drogowym. Do testów wybiera się mniejsze miasta oraz okolice podmiejskie z szerokimi, mniej zatłoczonymi ulicami. Stworzenie floty samochodów autonomicznych poruszających się po wąskich ulicach takiego miasta jak Londyn będzie stanowiło spore wyzwanie dla nowo opracowywanej technologii.

Wcześniej w tym miesiącu Oxbotica poinformowała, że zatrudniła Frasera Robinsona, byłego kierownika Ubera. Firma otrzymała w tym miesiącu wsparcie w wysokości 14 mln funtów. Zostało one przyznane z funduszy grupy inwestorów kierowanych przez towarzystwo ubezpieczeń AXA oraz IP Group i Parkwalk Advisors.

 

Źródło: Automotive News Europe

Fot. Oxbotica
Fot. Oxbotica
Fot. Oxbotica
Fot. Oxbotica
Prototyp Harry Fot. theamericangenius.com
Prototyp Harry Fot. theamericangenius.com
Prototyp Harry Fot. cnet.com
Prototyp Harry Fot. cnet.com
Fot. Smartcitiesworld
Fot. Smartcitiesworld
Testy dostawczego robota Fot. Businessinsider
Testy dostawczego robota Fot. Businessinsider

Komentarze