Silnik Škody Kodiaq RS to kamień milowy w historii marki. Jest to jednostka o mocy 240 koni mechanicznych oraz maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm – dostępna wyłącznie w nowym SUV-ie – to najmocniejszy motor wysokoprężny, jaki dotychczas stosowano w seryjnych pojazdach Škody. Jednostka napędowa to jednak nie wszystko. Nowością jest też system dynamicznego wzmacniania dźwięku – Dynamic Sound Boost. Zapewnia on autentyczne sportowe brzmienie bez uszczerbku na komforcie jazdy.

Sercem mocarnego 2.0 TDI jest układ dwustopniowego doładowania. Jednostka ta korzysta bowiem z dwóch turbosprężarek połączonych szeregowo. Dzięki temu osiąga ona imponujący maksymalny moment obrotowy – 500 Nm w zakresie 1750–2500 obrotów na minutę.
Efekt: Škoda Kodiaq RS ma wyśmienite osiągi. Napędzany na obie osie SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 6,9 sekundy i rozpędza się do prędkości 221 km/h.

Dynamic Sound Boost

Szybki samochód potrzebuje interesującego brzmienia. Właśnie dlatego w modelu Kodiaq RS – po raz pierwszy w historii Škody – zastosowano system dynamicznego wzmocnienia dźwięku, czyli Dynamic Sound Boost. Jest to szereg rozwiązań odpowiadających za sportowe brzmienie auta. Od układów wydechowych z aktywnymi klapami przez „podbicie” dźwięku, głośniki w kabinie lub głośnik umieszczony pod maską aż po specjalny rezonator w układzie dolotowym. DSB spełnia cechy aktywnego układu wydechowego, oferując autentyczne brzmienie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu.

Jak to działa?

W pojeździe zamontowana jest specjalna jednostka sterująca. Odczytuje ona parametry takie jak: prędkość obrotowa silnika, moment obrotowy, aktualne przełożenie oraz szybkość jazdy. Następnie przy użyciu skomplikowanych algorytmów oblicza określone sygnały dla siłownika umieszczonego w pobliżu rur wydechowych. Na ich podstawie generuje ona „sztuczny” odgłos i wzbogaca oryginalne brzmienie układu wydechowego. W rezultacie kierowcy towarzyszy emocjonujące, sportowe brzmienie. W zależności od trybu jazdy i preferencji system może generować dźwięki o różnej barwie i odmiennym natężeniu. Kodiaq RS oferuje trzy różne brzmienia, powiązane z wyborem profilu jazdy. W trybie comfort dźwięk jest stonowany i wtapia się w tło. W programach normal i snow staje się bardziej wyrazisty, a w trybie sport osiągom SUV-a towarzyszy zdecydowana, mocna nuta. Możliwe jest także dopasowanie brzmienia auta do własnych potrzeb za pomocą profilu individual. Nie znaczy to jednak, że Škoda zapomniała o miłośnikach ciszy. Aby w pojeździe zapanowała cisza, wystarczy wybrać tryb eco. Wówczas DSB nie generuje żadnych dodatkowych dźwięków, co sprawia, że samochód jest niezwykle cichy.

Zalety systemu DSB

Dynamic Sound Boost pozwala przede wszystkim tworzyć sportowy wizerunek samochodu – w tym jego brzmienie słyszane na zewnątrz. Kolejnym atutem jest to, że można nim sterować za pomocą systemów pokładowych, na przykład zmieniać intensywność modulacji dźwięku w zależności od trybu jazdy lub całkowicie wyłączyć tę funkcję.

 

źródło: informacja prasowa

Komentarze