„Xcellence” – tak sygnowana jest luksusowa odmiana Seata Leona. Jeśli jego wyposażenie połączymy z nadwoziem kombi, to otrzymamy auto funkcjonalne, które podczas codziennej eksploatacji zapewni nam ponadprzeciętny komfort użytkowania. Dodanie do czynników tych odpowiedniej jednostki napędowej pozwoli na otrzymanie ciekawej alternatywy dla osób poszukujących auta przestronnego.

Samochody rodzinne przez wielu kojarzone są z autami funkcjonalnymi. Autami, które dla mężczyzny muszą oznaczać koniec marzeń o sportowym, zwinnym aucie. Skojarzenia te, choć bardzo powszechne, niestety są błędne. Auto rodzinne nie musi być nudne – doskonałym tego przykładem jest Seat Leon Xcellence.

Wygląd zewnętrzny

Stylistyka Leona w kombi wpisuje się w koncepcje designerską, która jest konsekwentnie realizowana przez projektantów koncernu. To skrzyżowanie sportowego ducha marki z pragmatycznym charakterem auta rodzinnego. Rzec można: kombi z pazurem.

Skupmy się na przedniej części pojazdu. Ostro zarysowane reflektory, żebrowana atrapa chłodnicy oraz masywne kratownice zderzaka – to elementy, które pozwalają nam twierdzić, że samochód ten nie jest zwykłym kombi służącym do transportu zakupów oraz dzieci, a jest czymś więcej. Czymś, co pozwala na zachowanie sportowego charakteru mimo walorów użytkowych. Linia boczna auta bogata jest w przetłoczenia, które utrzymują ją w zdecydowanej, agresywnej konwencji. Na szczególną uwagę zasługują tylne błotniki, które sprawiają wrażenie nieco poszerzonych względem przednich. A co za tym idzie, sądzimy, że mamy do czynienia z autem tylnonapędowym o znacznie większej mocy, niż ma to rzeczywiście miejsce – korzystny stylistycznie zabieg. Tylna część auta zaprojektowana została w sposób, który doskonale wpisuje się we wspomnianą wyżej konwencję. Lotka klapy bagażnika, zdecydowana linia lamp, poprzeczne przetłoczenie klapy tylnej oraz podwójna końcówka układu wydechowego zlokalizowana w okolicy „dyfuzora” są elementami sportowymi, które mają świadczyć o charakterze rodzinnego kombi. Ten samochód może się podobać.

Wnętrze

Kabina Seata Leona jest połączeniem ergonomii oraz interesujących rozwiązań stylistycznych. Zajęcie pozycji za kierownicą jest proste i nie sprawia większych problemów nawet osobom o wzroście powyżej 185 cm. Z całą pewnością wpływa na to szeroki zakres regulacji kolumny kierowniczej, której optymalne ustawienie zajmuje kilka sekund. Trzeba jednak przyzwyczaić się do przesunięcia osiowego samej kolumny – nie jest zamontowana idealnie prosto. Równie łatwe jest ustawienie foteli; dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb nie sprawia większych trudności. Przełączniki oraz pokrętła, których używamy podczas codziennej eksploatacji, rozmieszczono prawidłowo, dzięki czemu nie ma konieczności odrywania wzroku od drogi. Fotele zapewniają wysoki komfort podróżowania nawet w długiej trasie – pokonanie ciągiem 400 czy 500 km nie jest problemem. Wieniec kierownicy jest odpowiedniej grubości i dobrze leży w dłoniach.

Na szczególną uwagę zasługują zegary, które są w pełni cyfrowe. W mojej ocenie wyglądają i funkcjonują dobrze. Ich interfejs działa bardzo płynnie, a możność wyświetlania mapy pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem jest rozwiązaniem bardzo przydatnym, szczególnie gdy poruszamy się po obcym dla nas mieście. Nie sposób pominąć w tym opisie dachu panoramicznego, który zakrywany jest półprzezroczystą roletą. To bardzo dobre rozwiązanie, zapewniające dopływ światła do przedziału pasażerskiego. Wnętrze auta można określić jednym słowem: pożyteczne, czyli takie, jakie powinno być w aucie tego segmentu.

Wyposażenie

Na pokładzie Leona Xcellence’a znajdziemy szereg udogodnień, które nie tylko uprzyjemnią podróż, ale uczynią ją bezpieczniejszą oraz mniej męczącą. Przede wszystkim należy wspomnieć o światłach w technologii LED. Zapewniają one doskonałą widoczność podczas nocnych wojaży, a wraz ze statycznym doświetlaniem zakrętów sprawią, że pokonywanie ich będzie i bezpieczne, i przyjemne. Kolejnym interesującym elementem wyposażenia jest podświetlenie ambientowe, które docenią młodsi pasażerowie. Możliwość wyboru barwy emitowanego światła może być świetną zabawą.

Z racji pory roku nie można pominąć funkcjonowania tzw. pakietu zimowego. Podgrzewanie foteli działa dobrze – fotele nagrzewają się szybko i do odpowiedniej temperatury, nie powodując dyskomfortu nawet przy maksymalnym poziomie ogrzewania. Aby omówienie uczynić pełnym, trzeba powiedzieć o ładowarce indukcyjnej, która umieszczona jest prawidłowo i pod odpowiednim kątem. To jednak nie wszystko. Poza nią w konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na włożenie innych przedmiotów, np. pilota do bramy garażowej – bardzo dobre rozwiązanie. Podsumowując, auto jest dobrze wyposażone i na jego pokładzie znajdziemy wszystko to, co potrzebne jest rodzinie.

Kwestie mechaniczne

Testowany seat leon xcellence napędzany był silnikiem benzynowym 1.5 eco TSI o mocy 150 KM – jest to nowa jednostka napędowa, która od tego roku oferowana będzie w gamie hiszpańskiej marki. Co ciekawego znajdziemy w tym silniku? Przede wszystkim oszczędność oraz innowacyjne rozwiązania. Jednym z nich jest możliwość pracy na dwóch cylindrach podczas jednostajnej jazdy w ruchu miejskim lub na drodze krajowej. Kultura pracy w tym trybie nie doskwiera kierującemu i jeśli nie wiemy, że auto posiada taki system, to nie zorientujemy się, że nasz silnik pracuje na dwóch cylindrach.

Skoro już o oszczędności mowa, trzeba wspomnieć o zużyciu paliwa. Na odcinku 100 km pokonywanych w proporcji 10 km miasto i 90 km trasa spalanie na poziomie 4–4,5 litra nie jest niczym szczególnym. Oczywiście mówimy tutaj o drodze krajowej i prędkości do 90 km/h. Średnie spalanie w cyklu mieszanym na dystansie 800 km w proporcji ⅜ miasto oraz droga krajowa i ⅝ autostrada wyniosło siedem litrów. W mojej ocenie wynik ten można uznać za bardzo dobry, jeżeli weźmiemy pod uwagę podróż z prędkościami do 140 km/h oraz masę auta na poziomie półtorej tony.

Przedmiotowa jednostka napędowa sprzężona jest z siedmiostopniową przekładnią DSG, która zestrojona jest w sposób gwarantujący oszczędność; charakterystyka pracy skrzyni biegów nie budzi wątpliwości. Przejdźmy do układu zawieszenia. Jego działanie oraz właściwości zapewniają wysoki komfort podróżowania – zawieszenie pracuje cicho, dobrze tłumi nierówności, a przy szybszych i bardziej krętych partiach drogi auto jest na tyle sztywne i zwarte, że przechył karoserii praktycznie nie występuje. Układ kierownicy Seata Leona Xcellence’a, podobnie jak i cały samochód, jest połączeniem komfortu oraz sportowego charakteru. Funkcjonuje precyzyjnie, a jego responsywność na ruchy kierownicy jest bardzo dobra – auto prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Żeby sprawiedliwości stało się zadość, wspomnę o pracy układu hamulcowego. W mojej ocenie jest on prawidłowo dobrany do gabarytów, masy oraz mocy auta. Hamulce pracują wydajnie i nawet kilka gwałtownych hamowań na autostradzie nie powoduje zmniejszenia skuteczności układu.

Zalety

  • Światła w technologii LED: dobrze oświetlają drogę oraz zamiar zmiany kierunku ruchu.
  • Dach panoramiczny z półprzezroczystą roletą: zapewnia dopływ światła do wnętrza.
  • Cyfrowe zegary: możliwość odczytywania wskazań nawigacji bez konieczności odwracania głowy jest cenna.
  • Ładowarka indukcyjna: umiejscowiona w dobrym i łatwo dostępnym miejscu.
  • Płaski i nisko umieszczony próg załadunku.
  • Lakier: barwa testowanego egzemplarza zyskuje zwłaszcza w słoneczny dzień.
  • Wygląd zewnętrzny: auto przyciąga uwagę ciekawą linią.
  • Komfort podróżowania.
  • System audio: opcjonalne nagłośnienie emituje dźwięk dobrej jakości.
  • Szeroki podłokietnik z regulacją: niezwykle przydatna rzecz podczas długich podróży.
  • Miejsce na kluczyk nieopodal lewarka skrzyni biegów.

Wady

  • Moc silnika: wariant 150-konny docenią osoby, które podróżują po mieście oraz drogach krajowych, w przypadku częstych podróży po autostradzie brak mocy jest odczuwalny.
  • Brak uchwytu do zamykania bagażnika od wewnętrznej strony klapy: szczególnie uciążliwe podczas zimowej aury. Nie mamy możliwości zamknięcia bagażnika bez ubrudzenia się.
  • System Bluetooth: kilkukrotnie odmawiał on posłuszeństwa, transmitując dźwięk, ale nie pozwalając na ściszenie lub zakończenie rozmowy z poziomu kierownicy.
  • Lokalizacja manetki sterującej tempomatem: jej przesunięcie o kilka centymetrów załatwiłoby sprawę i nie prowadziłoby do konieczności odrywania wzroku od drogi.
  • Brak podgrzewanej kierownicy: przy tak bogatym wyposażeniu jest on odczuwalny.
  • Ciasne kieszenie drzwiowe: schowanie butelki półtoralitrowej jest trudnym zadaniem, a mówimy o aucie rodzinnym.
  • Umiejscowienie cupholderów: w sąsiedztwie regulowanego podłokietnika, co może prowadzić do rozlania gorącego napoju, a wystarczyłoby przesunąć je o kilka centymetrów.

Podsumowanie

Seat Leon Xcellence to ciekawa alternatywa dla osób poszukujących auta przestronnego o bogatym wyposażeniu. Według mnie nad zakupem tego auta powinny zastanowić się osoby, które cenią sobie przestrzeń, komfort oraz sportowy charakter, a przy tym mają w planach dwójkę dzieci.

zdjęcia: Simply Joy Art, Fast Book

Komentarze